Španělské Dolomity: Picos de Europa, dobrodružství v horách, kde holky dostanou zabrat!

9. července 2024

Kam to letos bude? Zvolit oblíbené Rakousko, kouzelné Lofoty nebo odpočinkovou Mallorku? Brouzdáme nabídkou cestovních kanceláří, pro jistotu kontrolujeme i své rodné listy, a náš zájem zachytí název "Španělské Dolomity". Ty italské máme již odškrtnuty na našem check listu, tak ty španělské zní jako parádní srovnávačka - Picos de Europa - to je přesně ono.

Nákup letenek na poslední chvíli si vybral daň v podobě spánkového deficitu, mozkové závity absolvovaly posilovnu během balení, přeci jenom představa, jak sbalit 4 ženské, myšleno jejich kufry limitované váhou leteckých společností, je prostě mega úkol.

V den D, vysmáté jak lečo, odlétáme směr Milano a hned první výzva je tu díky zpoždění letu a zjištění, že odletový terminál navazujícího spoje je vzdálen 10 km. S prosebným pohledem a sepjatýma rukama prosíme taxikáře, aby jel, jako by šlo o život. A taky že jo, na check-in dobíháme po utržení světového rekordu v běhu po letišti s mega kufrem doslova v poslední minutě uzavření odbavení. Sprinter Usain Bolt by se za námi ohlížel s údivem! ?

Vysedáme v Bilbao a nasáváme teplý vlhký vzduch. Půjčení auta už je jen ve znamení nepříjemného dohadování o jeho pojištění. Zde tedy s dovolením jen praktická rada, rezervujte si auto online, pojištění zakupte až na místě.

Arenas de Cabrales se stává naším domovem, malá vesnička na úpatí národního parku je posetá kouzelnými kamennými domky s červenými střechami, místní posedávají v barech a pekárnách a s nadšením fandí probíhajícím ultraběžcům/ultrabláznům/ultraborcům, neboť zrovna zde dobíhají do cíle jednoho z nejtěžších prestižních horských závodů Travesera Picos de Europa. Atmosféra nás zcela pohltí a znenadání vtáhne do jedno z místních barů na neuvěřitelných 6 hodin, čas tu plyne nějak rychleji? Ale hlavně, život se tu žije především odpoledne a večer, pěkně po absolvování siesty.

V dešti procházíme soutěskou Ruta del Cares z vesnice Poncebos, hluboké srázy se zakousávají do údolí, stoupáme po kamenné suti a lemujeme stezku údolím s vytesanými levádami. Divoké kozy jsou zpestřením a my jsme rády za teplé oblečení a goretex bundy.

Městečko Covadonga se svojí pohádkovou bazilikou a výstup k jezerům Lago Enol a Lago de la Ercina jsou na programu dalšího dne. Přístup k jezerům je zajištěn pouze místní kyvadlovou dopravou, kterou je nutno rezervovat na cestu tam i zpět. Vzhledem k deštivému počasí na nás jezera nepůsobí „wau“ efektem a svojí barvou připomínají nám všem dobře známý Mácháč. Zážitek s býkem, který měl prostě akutní potřebu a průchod přes stádo krav hravě zatraktivnilo náš výšlapový den.

Odpočinkový den nás vylákal na nádherné písčité pláže u města Llanes a výběžek Celorio. Plavky však s ostudou zůstaly na dně batohu Montane Trailblazer 18 a my byly rády, že jsme do ledového oceánu vlezly alespoň po kolena. Krajina útesů připomínala divoké Skotsko a vlhký vzduch provonělo množství květin v okolí, opravdu nádhera a divokost v jednom.

Vesnice Poncebos je opět výchozím bodem pro další výstup do hor, který si tak trochu ulehčíme lanovkou Funicular de Bulnes vytesanou hluboko do nitra skály. Bulnes, horská vesnička a předehra horolezců ke slavnému vrcholu Urriellu, je výstupní stanicí, odkud se strmě vydáváme vzhůru k chatě La Terenosa.

Zapomeňte na luxus horských chat jako v rakouských alpách, zde není turista pánem, ale vládne tu příroda a pokora, ceny jsou lidové a člověk mile rád ocení hlt kávy s bonusovým mastným okem vznášejícím se na hladině.

Vrchol Urriellu (Naranjo de Bulnes, 2518 m) stydlivě vykukuje z mraků a my mu jdeme naproti, cesta je kamenitá a ostré srázy začínají být pro ty odvážnější. A proto se rozumně dělíme na dvě skupiny, kdy dvě z nás to otáčejí zpět a zbytek pokračuje s nadějí, že se dočkají většího odhalení majestátní hory.

Po proflákání odpočinkového dne u oceánu je tu další výšlap z městečka Sortes k chatě Refugio Caseton de Andara. Počasí v Picos de Europa je velice proměnlivé vzhledem k blízké poloze vápencového horského masivu u oceánu. Dopoledne bývá relativně hezky, ale kolem jedenácté hodiny jako by někdo nasadil na hory mrakovou pokličku a držel ji tam až do večera, prokládal lehkým deštíkem a studeným vzduchem.

A tak si stejnou cestu dáváme do plánu i další den s lepší předpovědí počasí. Odměnou nám jsou spektakulární výhledy z hor až k oceánu. Odpoledne přejíždíme do vesničky Pido krčící se na druhé straně hor, naše nové zázemí po zbytek pobytu.

Lanovkou Funte Dé ušetříme 750 upocených výškových metrů a dostáváme se přímo do centra masivu, kde se po kamenité cestě šplháme vzhůru k nouzovému nocovišti zvanému Cabaňa Veronica. Suťová pole místy střídá sníh, a tak pohled na hory získává zcela jinou perspektivu. Připadáme si jako bychom dosáhly vytouženého summitu.

Zbytek dovolené strávíme v zeleném údolí Sel de Pozo Bajero a navštívíme magickou jeskyni El Soplao s netradičními krápníky. Vracíme auto bez komplikací a odlétáme z Bilbao s již 30 minutovým zpožděním do Barcelony, kde i následující let do Prahy je opožděn díky zvýšené bouřkové aktivitě nad Evropou.

Jsme doma a v našich srdcích zůstávají vzpomínky na nedotčenou přírodu hor Picos de Evropa.

A co je fajn mít sebou?

Batoh Montane Trailblazer 18

Na výpravě se nám sešel starší model společně se svým mladším sourozencem, objem 18 litrů ideální jako příruční zavazadlo pod sedadla do letadla a zároveň plně dostačující pro jednodenní výšlapy do hor. Ocenily jsme poutka na přichycení trekových holí, snadno dostupné kapsy na bočních stranách batohu, aniž by bylo nutné sundat batoh ze zad, krásné fotky z hor máme díky možnosti uložení mobilu přímo do náprsních kapes umístěných na ramenních popruzích.

Mladší brácha má již velkoprostornou strečovou přední kapsu, do které se pohodlně vejde funkční triko Dart nebo mikina Protium Hoodie pro efektivní vrstvení oblečení, které je v horách velmi vyžadováno.

Ultralehká softshelová bunda Montane Tenacity Nano Hoodie

(testování novinky pro rok 2025 jaro/léto)

Upřímně, této bundě jsem nedávala v těchto horách moc velké naděje. První den dostala šanci se předvést jiná bunda z goretexového materiálu Packlite od Montane, která hravě odolala bouřkové průtržce. Ale další dny v horách se Tenacity Nano Hoodie stala zásadním favoritem a velice mile dokázala překvapit. V goretexu se přeci jen zapotíte, když byla v hlavní roli mikina Protium Hoodie, dokázala krásně zahřát, ale když foukl studený vítr, nebylo to ono.

Přišla tedy chvíle, aby nový softshell ukázal, co umí. Kombinace funkčního trika Dart a lehké bundy Tenacity byla ideální po zbytek aktivních výkonů. Neprofoukla, udržela zpocené tělo v teple a hlavně suchu, ustála lehký déšť a chvílemi měl člověk pocit, že ji ani nemá na sobě, a přesto se cítil komfortně.

Mikina Protium Hoodie

Protium Lite Pull-On

Dart T-Shirt

* výše zmiňované produkty jsou v dostupné i v pánské variantě

Lyofilizovaná strava Summit To Eat

Nevěděly jsme, co nás přesně ve Španělsku čeká a jaké budou možnosti zásobování, a tak jsme sebou pro jistotu měly pár jídel od oblíbené značky STE. Sáčky jsou lehké, skladné a nebyl s nimi žádný problém u bezpečnostní kontroly na letišti.

Když se v podvečer svalíte z hor a zjistíte, že místní kuchyně otvírají v restauracích až po 20 hod vzhledem k dodržované siestě, stává se pro vás lyofilizovaná strava zaručeným gurmánským zážitkem.

Jeďte do Picos de Europa, opravdu to stojí za to!